Wie ben ik?

Een 27-jarige levensgenieter in Amsterdam! Je kunt wel stellen dat eten en drinken centraal staan in mijn dagelijkse leven. Als ik niet in dat gezellige kroegje of restaurant om de hoek te vinden ben, dan sta ik wel in mijn eigen keuken een nieuw recept of mijn signature dish te bereiden. Na een dag werken geniet ik ervan om een gezellig borrelavondje met vrienden te organiseren, welke ik dan het liefste afsluit met spelletjes; van backgammon of een potje toepen tot ticket-to-ride of monopoly.

Dat ik blij word van spelletjes en nieuwe dingen uitproberen zal ook verklaren waarom ik blij word van mijn werk als SEA specialist. Je moet namelijk strategisch beginnen en de uitvoer vervolgens tactisch aanpakken. Op welke zoekwoorden kunnen we het beste inzetten om het gestelde doel te behalen, welke advertenties resulteren in de gewenste acties en wat is dan de sweet spot voor onze prijs per klik? Je hebt meerdere ‘touwtjes waar je aan kunt trekken’ om er enerzijds voor te zorgen dat het merk zijn doelstellingen behaald, maar je anderzijds wel ook voor de beste ervaring voor een zoekende gebruiker wilt zorgen. Dankzij het dynamische aspect van online marketing, denk aan alle innovaties vanuit de platformen of juist de veranderingen van ons gedrag, blijft het werk uitdagend. Je moet niet alleen creatief blijven met je strategie en optimalisaties, maar ook je resultaten goed inzichtelijk hebben, met name de waarom zien we wat we zien, om de juiste next steps te bepalen.

Vivianne van Strijland
Vivianne van Strijland

Wat is precies mijn werkervaring?

Na mijn master Digital Marketing & Analytics ben ik begonnen als SEA consultant bij Reprise Digital. Hier heb ik mijn SEA kennis mogen ontwikkelen op klanten die onder de Nederlandse Overheid vallen. Van alle ministeries tot de Kamer van Koophandel om kwalitatief zoekverkeer te realiseren, en van de Politie tot Luchtverkeersleiding Nederland voor het genereren van leads. Ook het realiseren van app downloads is bij verschillende campagnes aan bod gekomen, waardoor ik ervaring heb met zowel Universal App campaigns (UAC) binnen Google als met Apple Search Ads. Om mijn SEA ervaring compleet te maken met Shopping campagnes, ben ik ook gaan werken op E-commerce klanten zoals Jumbo en Nestlé.

Door het veranderende online landschap is de synergie tussen betaald en organisch zoekverkeer steeds belangrijker geworden, iets wat zeker mijn aandacht heeft getrokken. Bij het inzetten van SEA vind ik het dan ook belangrijk om te kijken op welke pagina’s je advertenties laat landen:

  • Sluit de content goed aan op de zoekintentie?
  • Wordt de vraag van zoekende gebruikers beantwoord?
  • Kunnen gebruikers vervolgens gemakkelijk de gewenste actie ondernemen op je website?

Dat is het startpunt van een succesvolle campagne. Vervolgens ga je adverteren op die zoekwoorden waarop jij als merk graag gevonden wilt worden, maar dan met name die woorden waar je organisch nog minder goed op scoort en/of waar veel concurrentie op zit. Met je advertenties kan je dan gaan testen welke communicatie en call-to-action het beste werken, wat weer inzichten zijn die je wilt meenemen in je meta titel en beschrijving. Zo blijf je continue inzichten vanuit SEA en SEO met elkaar uitwisselen om tot het beste resultaat te komen.

En search speelt zich tegenwoordig niet alleen af binnen de zoekmachines, maar ook steeds meer daarbuiten. Vandaar dat ik mij ook bezig heb gehouden met adverteren op marketplaces, denk hierbij aan Sponsored Ads op Bol.com en Amazon. Om nog meer te doen met deze populaire platformen binnen het online marketing landschap, heb ik mij aangesloten bij de Search taskforce van VIA Nederland waarbij ik onderdeel ben van het team dat zich focust op search buiten de zoekmachines. 

Zoek jij iemand die gespecialiseerd is in SEA,
maar ook de synergie met SEO en UX belangrijk vindt?

En ervaring heeft met search binnen én buiten de zoekmachine?